PROTECTIA IN CAZ DE SEISM
|
Recomandare privind protectia in caz de seism -
TRIUNGHIUL VIETII |
In aceasta pagina este prezentata opinia specialistilor referitoare la protectia in caz de seism. O alta opinie demonstreaza o
modalitate de protectie noua in domeniu si este prezerntata in pagina:
" triunghiul vietii ". Din recomandarile pe
care le facem se pot trage concluzii care ne pot ajuta in viitor.
Acestea sunt doar cateva din
opiniile care ne-am gandit sau ne
vom gandi in viitor. Multe intrebari vin gandindu-ne la cutremurele pe care le-am simtit sau cunoscand riscul seismic local. Incercam sa oferim cadrelor didactice si personalului cu responsabilitati
tehnico-administrative, cunostinte generale si specifice privind seismele si efectele lor asupra dotarilor si activitatilor din sistemul de invatamant, in vederea
asigurarii protectiei in caz de cutremur si educatiei pentru pregatirea antiseismica a categoriilor de populatie implicate in procesul instructiv-educativ.
Aceste reguli de baza privitoare la protectia antiseismica sunt in deplina
concordanta cu programele si reglementarile in vigoare legate de procesul de invatamant, oferind informatii de natura tehnico-stiintifica si sugerand masuri de protectie
arhitectural-constructiva, personala sau de grup, care sa reduca sau sa previna efectele secundare ale cutremurelor. Cunostintele prezentate sunt corelate cu materialele deja difuzate prin organizatiile
de Aparare Civila in rindul locuitorilor din zonele seismice sub forma unor afise, pliante, brosuri ce cuprind reguli de baza de protectie si
comportare rationala in caz de cutremur.
Pe baza experientei romanesti si internationale in domeniu, se considera ca
informatiile cuprinse in text vor contribui in mare masura la reducerea sau evitarea unor pierderi de vieti si raniri in unitatile de invatamant, a panicii, zvonurilor si
dereglarilor procesului de invatamant, ceea ce va contribui la reducerea perioadei de revenire la normal dupa seisme puternice.
Sectiunea privind instruirea cadrelor didactice este elaborata de Institutul de
Cercetari in Constructii si Economia Constructiilor-INCERC si PRODMUS S.A., sub coordonarea Sectorului pentru Urbanism si Amenajarea Teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului-MLPAT,in cadrul programului de educare a populatiei pentru pregatirea antiseismica.
|
REGULI DE BAZA PRIVIND PROTECTIA ANTISEISMICA IN CAZ DE CUTREMUR
|
1. CE TREBUIE SA INTREPRINDETI ANTICIPAT
PENTRU PREVENIREA UNOR AVARIERI, ACCIDENTARI SI RANIRI INTR-O SITUATIE DE CUTREMUR ? |
Aceste recomandari se adreseaza in principal cadrelor didactice, de
conducere si personalului tehnic-administrativ din institutii, urmand a fi concretizate in sarcini de serviciu judicios distribuite. Este util insa ca si elevii,
studentii si restul populatiei sa cunoasca scopul diferitelor masuri care se intreprind, spre a intelege sensul protectiei antiseismice si a participa la unele din ele:
·Identificati mobilierul si obiectele grele care atarna peste pupitre, mese, paturi, locuri circulante, ce pot cadea peste acestea, inlocuiti-le cu altele mai
usoare, fixati-le contra detasarii sau mutati-le astfel incat sa nu va pericliteze viata sau integritatea in caz de oscilatii sau cadere (lampi grele, tablouri, oglinzi,
vaze, boxe, acvarii, material didactic, calculatoare, dulapuri, rafturi, etajere, etc.).
·Asigurati piesele de mobilier grele, zvelte, suprapuse si inalte intre ele, si prin prindere de un perete, grinda solida, mai ales la etajele superioare si in
locurile unde se aglomereaza de obicei copiii etc.
·Amplasati toate aparatele grele pe rotile astfel incat sa nu fie in vecinatatea iesirilor din incaperi sau coridoare, spre a nu le bloca prin deplasari, la
seisme.
·Amplasati obiectele fragile si valoroase intr-un loc ma jos si sigur, iar vasele mari pentru chimicale si combustibili, in dulapuri in care sa nu se poata
rasturna, in incaperi in care nu se aglomereaza elevii si nu exista pericol de comunicare si incendiu.
·Limitati deplasarile echipamentelor tehnice si utilitare mari in asa fel incat in caz de cutremur, racordurile sa nu sufere deteriorari si sa se degaje gaze, sau
sa se scurga combustibili, apa, chimicale etc.
·Verificati periodic tavanele, podul, acoperisul, balcoanele, cornisele, calcanele, terasa si invelitoarea, astfel incat la seisme sa nu cada caramizi, placaje,
tencuieli, ornamente, tigle, jardiniere asupra intrarilor, asupra aleilor inconjuratoare, strazilor sau la vecini.
·Procedati similar fata de elementele care ar putea sa cada dinspre cladirea invecinata, inclusiv din imbinarea cu blocul alturat sau gardul de zid al vecinilor.
·Consultati un specialist in structuri de rezistenta, cu privire la tipul si starea peretilor despartitori nestructurali, spre a nu prinde de acestia obiecte
grele sau pentru a preveni caderea lor peste ocupanti.
·Este recomandabil sa aveti in spatiile comune extinctoare, amplasate in locuri cunoscute si accesibile, langa surse potentiale de incendiu si sa stiti cum sa le
utilizati, conform normelor PSI.
·Este util sa aveti depozitate grupat, intr-un loc cunoscut, o rezerva speciala de alimente uscate si conserve, apa de baut, o trusa de prim ajutor cu
medicamente, lanterne, un radio si baterii utilizabile in caz de urgenta si de intreruperea alimentarii cu energie electrica etc. pentru 3 zile.
·Asigurati usile dulapurilor cu inchizatori eficiente la oscilatii, astfel incat vesela depozitata sa nu produca accidente.
·Retineti locul de amplasare al comutatoarelor, sigurantelor, robinetelor generale si locale pentru electricitate, apa si gaze si modul lor de manevrare, astfel
incat la nevoie, dupa seism, sa puteti lua unele masuri minime de interventie de urgenta (inchidere/deschidere). Pastrati la indemana truse de scule adecvate.
|
·Informati-va despre indeplinerea obligatiilor legale ale detinatorilor de cladiri privind:
- evaluarea rezistentei antiseimice actuale a structurii cladirii;
- reparatiile si consolidarile necesare;
- proiectarea si executarea lucrarilor necesare;
- asigurarea pentru daune seismice, forme si taxe necesare.
·Nu uitati ca timpul actioneaza si asupra cladirilor proiectate si executate spre a rezista la seisme si ca viata dvs. depinde de masurile luate!
·Adresati-va numai institutiilor autorizate in acest scop, respectand prevederile si termenele legale, mai ales daca la seismele precedente structura cladirii a
manifestat deficiente sau sensibilitati.
·Semnalati celor in drept si insistati sa se intreprinda masuri de control, intretinere si reparatii pentru oprirea degradarii unor fundatii, ziduri, acoperisuri,
calcane, cornise, cosuri de fum, repararea si ancorarea cu tiranti.
·Recomandati cadrelor didactice, personalului si elevilor sa retina in memorie particularitatile localitatii, cartierului si imprejurimilor locuintei, ale
drumului pe care se deplaseaza zilnic la scoala sau acasa, avand in vedere eventualele pericole descrise in cele ce urmeaza:
-Caderea unor elemente de constructie nestructurale (ziduri,
caramizi, tencuieli, placaje, ornamente, cosuri de fum, cornise, parapeti, etc.);
-Spargerea si caderea unor geamuri, in special la cladirile inalte;
-Caderea unor obiecte, mobilier, etc.;
-Caderea unor stalpi si linii electrice;
-Incendii rezultand din scurt circuite, conducte de gaze rupte,
rasturnarea unor instalatii de gatit si incalzit, etc.
-Alunecari de terenuri, avalanse in zona muntoasa, lichefierea unor
terenuri nisipoase.
·Obisnuiti-va sa va ganditi la protectie si atunci cand va aflati in alta situatie (in concediu, in alta localitate, la spectacole, in vizita, etc.).
·Discutati cu toti membrii familiei despre procedura utilizata in caz de cutremur. Consultati brosurile despre protectia antiseimica in diferite situatii.
·Explicati anticipat adultilor si minorilor modalitatile de autoprotectie in caz de cutremur si recomandati exersarea periodica, ordonata, a unor astfel de masuri
in spatiile de invatamant.
·In scopul asigurarii controlului si autoritatii cadrelor didactice responsabile, se va selecta dupa caz modalitatea cea mai indicata pentru fiecare categorie de
varsta. De exemplu, elevii pot fi solicitati sa execute autoprotectia sub banca/masa iar cadrul didactic va sta in picioare sub un element de constructie rezistent
, spre a controla vizual si prin sfaturi, inspirand curaj. Pot fi insa cazuri concrete in care se va da catre toti ocupantii o singura modalitate de
autoprotectie adecvata situatiei constructiei respective.
·Explicati anticipat adultilor si minorilor ca in cazuri speciale se poate proceda la evacuarea cladirii dupa un seism puternic, dar aceasta se va efectua in
liniste, ordonat, fara aglomerare si numai din dispozitia celor anume desemnati de conducere, dupa verificarea cailor de iesire si a faptului ca pericolele (hazardurile)
de afara nu sunt mai mari decat la ramanerea in interior.
Efectuati periodic exercitii de evacuare controlata din diferite
spatii, in corelare si cu recomandarile organelor de aparare civila sau a celor de prevenire si stingere a incendiilor.
|
2. CE TREBUIE SA FACETI IN TIMPUL UNUI CUTREMUR PUTERNIC? |
Aceste recomandari se refera la o multitudine de situatii care se
pot regasi in mod frecvent atat intr-o cladire de invatamant cat si in mediul construit inconjurator, pe durata calatoriilor zilnice, sau in locuri publice. Utilizatorii
acestor recomandari pot fi deopotriva copiii sau adultii.
·Pastrati-va calmul, nu intrati in panica, linistiti-i si pe ceilalti, protejati copiii, batranii si femeile. Nu va speriati de zgomotele din jur.
·Preveniti tendintele de a se parasi sala de clasa, de curs, laboratorul, locuinta etc. deoarece durata redusa a fazei seismice initiale va face ca faza puternica
a miscarii sa surprinda grupurile de persoane pe scari, in aglomeratie si panica, conducand la accidente nedorite.
·Daca va aflati in fata unei cladiri, ramaneti departe de aceasta, feriti-va de tencuieli, caramizi, cosuri, parapete, cornise, geamuri, care de obicei se pot
prabusi in strada.
·Daca va aflati inauntru ramaneti acolo, departe de ferestre care se pot sparge, stati inspre centrul cladirii, langa un perete structural rezistent.
·Protejati-va sub o grinda solida, birou, masa, iar copiii sub bancile din clasa sau mese, care sunt suficient de rezistente spre a feri de caderea
unor lampi, obiecte, mobile suprapuse, tencuieli ornamentale etc.
(Consultati anticipat, in masura posibilitatilor, un specialist in
structuri de rezistenta ,spre a cunoaste care sunt elementele rezistente).
·
·In lipsa unor astfel de posibilitati de a va mentine sub soc stabilitatea, va puteti proteja stand la podea langa un perete solid, ghemuit pe genunchi si coate,
cu fata in jos: cu palmele impreunate va veti proteja capul (ceafa), iar cu antebratele pe lateral, fata.
·Profesorii vor indica elevilor oportunitatea si maniera corecta de a aplica aceste masuri si vor inspira increderea in eficienta autoprotectiei.
·Inchideti sursele de foc cat puteti de repede, iar daca a luat foc ceva, interveniti imediat dupa ce a trecut socul puternic.
·Daca sunteti intr-un atelier, aplicati imediat, dupa caz, masurile de protectie specifice locului dvs. de activitate.
·Nu fugiti pe usa, nu sariti pe fereastra, nu alergati pe scari, nu utilizati liftul, dar – daca puteti – deschideti usa spre exterior, spre a preveni blocarea
acesteia, in vederea eventualei evacuari dupa terminarea miscarii seismice si verificarea starii scarilor si a zonei de la iesire. Evitati aglomeratia.
·Nu alergati in strada sau pe strada, deplasati-va calm spre un loc deschis si sigur, feriti-va de versantii de unde pot cadea roci sau de unde pot avea loc
alunecari de teren.
·Daca seismul va surprinde in autoturism, opriti-va cat puteti de repede intr-un loc deschis, evitand cladirile prea apropiate de strada, dincolo de poduri,
pasaje, linii electrice aeriene si stati inauntru. Feriti-va de firele de curent electric cazute.
·Daca sunteti intr-un mijloc de transport in comun sau in tren, stati pe locul dvs. pana se termina miscarea seismica. Conducatorul trebuie sa opreasca si sa
deschida usile, dar nu este indicat sa va imbulziti la coborare sau sa spargeti ferestrele.
·In metrou pastrati-va calmul si ascultati recomandarile personalului trenului, daca acesta s-a oprit intre statii in tunel, fara a parasi vagoanele.
·Daca va aflati intr-un loc public cu
aglomerari de persoane (teatru, cinematograf, biserica, stadion, sala de sedinte) nu alergati catre iesire; imbulzeala produce mai multe victime decat cutremurul. Stati
calm si linistiti-va vecinii de pe rand.
|
3. CE TREBUIE SA FACETI DUPA UN CUTREMUR PUTERNIC ? |
Aceste recomandari privesc actiuni deosebit de importante de
revenire la normal dupa impactul seismic prin colaborarea tuturor celor implicati.
Importanta revenirii cat mai rapide la situatia anterioara este
subliniata si de necesitatea de a utiliza in unele cazuri spatiile de locuit sau scolile ca centre de prim-ajutor, evacuare-cazare temporara pentru alte persoane,
daca exista zone invecinate grav afectate de seism.
·Nu plecati imediat din spatiul in care va aflati. Acordati mai intai primul ajutor celor afectati de seism. Calmati persoanele speriate si in special copiii de
varsta mai frageda.
·Ajutati-i pe cei raniti sau prinsi sub mobilier, obiecte sau elemente usoare de constructii cazute, sa se degajeze. Atentie! Nu miscati ranitii grav (daca nu
sunt in pericol imediat de a fi raniti suplimentar din alte cauze), pana la acordarea unui ajutor sanitar-medical calificat; ajutati-i pe loc. Curatati caile de
circulatie de cioburi sau substante toxice, chimicale varsate, alimente, etc.
·Ingrijiti-va de siguranta copiilor, bolnavilor, batranilor, linistiti-i, asigurandu-le imbracaminte si incaltaminte corespunzatoare sezonului, in vederea unei
eventuale evacuari din cladire pentru o anume perioada, de la cateva ore la cateva zile.
·Nu utilizati telefonul decat pentru apeluri la salvare, pompieri, sau organisme cu insarcinari oficiale, in privinta interventiei post-seismice, in cazuri
justificate, spre a nu bloca circuitele necesare altor actiuni.
·Ascultati numai anunturile posturilor de radioteleviziune oficiale si recomandarile de actiune imediata ale organismelor in drept.
·Verificati preliminar starea instalatiilor electrice, de gaz, apa, canal, verificati vizual si starea constructiei in interior.
·In caz de avarii constatate, inchideti pe masura posibilitatilor alimentarea locala sau generala si anuntati imediat dupa aceea institutia de specialitate pentru
interventie. Nu utilizati foc deschis pana nu ati verificat daca nu sunt scapari de gaze. Nu folositi in acest scop chibrituri sau brichete.
·Parasiti calm cladirea numai dupa seism, pentru a permite verificarea cladirii fara a lua cu dvs. lucruri inutile; verificati mai intai scara si drumul spre
iesire.
·Pentru orice eventualitate, preveniti ranirea provocata de caderea unor tencuieli, caramizi, etc la iesirea din cladire utilizand o casca de protectie sau ,in
lipsa acesteia, un scaun (taburet) ori alt obiect protector (geanta, ghiozdan, carti groase, etc.).
·Daca la iesire intalniti usi blocate, actionati fara panica pentru deblocare. Daca nu reusiti, iar acestea au vitraj, procedati cu calm la spargerea geamului si
curatirea ramei si zonei de cioburi, utilizand un scaun , o vaza, etc.
·Evitati cladirile grav avariate, cu exceptia unor cazuri de ajutor sau salvare ce trebuie intreprinse cu un minim de masuri de securitate si fara riscuri
inutile. Evitati sa fiti confundat cu raufacatorii patrunsi in astfel de cladiri, nu aglomerati zonele calamitate fara rost. Deplasati-va intr-un loc deschis si sigur
(parc, stadion, etc.).
·Fiti pregatiti psihic si fizic pentru eventualitatea unor socuri ulterioare primei miscari seismice (replici), dar fiti constient ca aceasta se petrece in mod
natural, cu intensitati variabile, fie in cateva ore, fie peste zile, saptamani sau luni. Numai intr-un numar redus de cazuri socul ulterior este mai puternic decat
primul.
Pentru cutremurele de Vrancea, specialistii vor putea aprecia
relativ rapid, pe baza inregistrarii miscarii respective, daca energia consumata indica un eveniment puternic de o anumita magnitudine si veti fi informati; este dificil
totusi de evaluat probabilistic daca eventuala energie presupus neconsumata se va degaja ulterior brusc sau treptat si in ce succesiune din domeniul timp.
·Ascultati in primul rand aprecierile specialistilor seismologi romani, buni cunoscatori ai activitatii focarului din Vrancea, care vor fi transmise suficient de
repede prin mijloacele de informare in masa nationale si care trebuie considerate ca singurele surse de informare credibile.
In zonele care pot fi afectate de cutremurele locale, se pot uneori
produce seisme mai mici de-a lungul unei anumite perioada de timp dupa socul principal, dupa care, de regula, activitatea seismica se reduce.
·Dupa parasirea ordonata a cladirii cautati sa obtineti informatii corecte depsre intensitatea miscarii si efectele sale si verificati mai intai afara si apoi –
cu precautii – si in interior, de regula ziua, starea structurii si a altor elemente si obiecte care ar putea provoca raniri prin caderea lor.
·Nu ascultati sfaturile unor asa-zisi specialisti necunoscuti care apar ad-hoc.
Prezenta unui specialist in structuri de rezistenta de a carui
competenta nu va indoiti, poate reduce unele incertitudini in acest context si va poate servi de ghid in analiza vizuala a cladirii si decizia finala de evacuare sau
revenire.
·Informati-va cum trebuie sa procedati pentru inregistrarea in termeni legali a daunelor complete (structurale si nestructurale) produse de cutremur, in vederea
despagubirii prin sistemul de asigurari, inclusiv pentru evaluarea de catre specialisti a starii post-seismice a structurii cladirii si operatiunile de proiectare si
executie a reparatiei sau consolidarii.
·Nu trebuie sa dati crezare zvonurilor privind eventualitatea unor replici seismice si urmarile lor, ascultati posturile de radio si televiziune, utilizati doar
informatiile si recomandarile transmise oficial, receptionate direct de dvs. si nu din auzite. Dati concursul dvs. organizatiilor de interventie post-seismice, la analiza
starii constructiilor, si la celelalte activitati, intreprinse de organele in drept.
·Experienta cutremurelor precedente a dovedit ca este util sa aveti cunostinte necesare supravietuirii pana la interventia echipelor de salvare in cazul unei
situatii extreme in care, de exemplu, ati fi surprins sub niste daramaturi, mobilier rasturnat sau intr-o incinta (spatiu) blocata, prin intepenirea usilor sau din alte
cauze.
·In primul rand trebuie sa fiti calmi, sa ii linistiti pe cei socati, sa nu permiteti reactii de panica, sa acordati prim ajutor celor raniti, iar daca dvs. sau
alta persoana din grup are posibilitatea de miscare, sa faceti un mic plan de salvare.
·Deblocarea caii de acces se poate incerca numai daca prin aceasta nu se inrautateste situatia (de exemplu prin miscarea daramaturilor sau mobilierului). O
varianta clasica de comunicare cu cei din afara, care intotdeauna vor concentra personal specializat si aparate de ascultare ca sa identifice locurile cu persoane
blocate, este sa bateti la intervale regulate cu un obiect tare in conducte invecinate sau in peretii incintei, iar daca ati stabilit controlul verbal, furnizati
informatiile cerute si cereti prim-ajutor necesar.
·La evacuare dati prioritate celor raniti sau copiilor, batranilor, femeilor, si ascultati recomandarile slavatorilor.
·Nu va preocupati de durata pana la salvare, deoarece in astfel de conditii, desi timpul pare nesfarsit, corpul uman isi mobilizeaza resurse nebanuite pentru a
trece peste o perioada critica. In acest mod se explica durate extreme de rezistenta de sute de ore in conditii de blocare la cutremur a unor persoane aparent fragile,
inregistrate in tara noastra in 1977 si in mod similar in intreaga lume.
|
4. POSIBILITATI DE TRANSMITERE A CUNOSTINTELOR
NECESARE PENTRU PROTECTIA ANTISEISMICA |
In tara noastra, activitatea seismica nu ne expune unor cutremure
puternice atat de des ca in Japonia, SUA, China, Turcia etc. Prin urmare, este variabil numarul celor care au experienta comportarii la un cutremur real. Copiii nascuti
in perioada dintre doua mari cutremure nu au deloc experienta proprie. Scoala si familia pot sa compenseze aceasta lipsa de informatii prin cunostinte transmise
corespunzator varstei concrete a seismicitatii tarii noastre, a localitatii si starii constructiilor din zona respectiva.
Analizand programele scolare generale si de specialitate, se
constata ca, referitor la cutremure, cunostintele oferite sunt foarte reduse si insuficiente. Mai multe informatii ofera presa, literatura, radioul, televiziunea, desi nu
intr-un mod unitar si adecvat varstelor scolare. In aceste conditii, elevii primesc informatii disparate, din partea mijloacelor de informare in masa mentionate, din
familie, de la prieteni, fara a fi siguri de caracterul stiintific al acestora. Numai cateva facultati de profil tehnic (geografie-geofizica, constructii) au in programa
probleme de seismologie si efectele cutremurelor. Cetatenii fara studii superioare din specialitatile mentionate, ies din scoala nepregatiti stiintific pentru viitoarele
cutremure puternice. O cantitate minima de cunostinte generale poate fi predata in scoala, fie la obiectele stiintelor naturii si tehnice, fie in orele speciale de
dirigentie, educatie fizica, etc.
Ex. de tematica :
- cutremurele ca fenomene naturale, miscari de pamant;
- seismicitatea tarii cu localizarea zonei Vrancea; sunt posibile
cutremure puternice ce se vor simti mai cu seama in sudul si estul tarii;
- ce se poate intampla cu unele cladiri vechi la cutremure (exemple
1977);
- importanta unei comportari normale in caz de cutremur ca si in
cazul unui alt fenomen natural (ploaie, ninsoare, furtuna) fara panica, fuga, aglomerare, zvonuri, etc.
Cunostintele ce se vor transmite elevilor vor urmari ca acestia sa
cunoasca anticipat modul de manifestare al unui cutremur in conditiile concrete ale zonei seismice, amplasarii si alcatuirii cladirii scolare respective si modul de
comportare recomandabil. Comportarea in scoala va diferi de cea din familie, in principal prin existenta grupului si a mai multor clase, cu o reactie dificil de controlat
fara o pregatire dinainte de cutremur, aceasta situatie prezentand atat avantaje cat si dezavantaje. Nivelul de detaliere va fi corelat cu varsta, cunostintele generale
dobandite pana atunci si in orice caz se vor folosi numai surse informative oficiale sau specialitati in domeniu. Cadrele didactice se vor documenta in mod corespunzator
spre a raspunde curiozitatii specifice a elevilor.
Orientativ, elevii pot fi informati despre o serie de elemente utile
pregatirii antiseimice, preluand informatii din ghidul practic, cum ar fi:
- intensitatea seismica maxima posibila in localitatea lor, conform
hartii oficiale de zonare seismica. (Elevii din clasele superioare pot fi informati si depre efectele caracteristice fiecarui grad, conform scarii de intensitate
modificata sau scarii MSK);
- durata unui cutremur de Vrancea poate fi mai mare (1-2 minute), in
timp ce a seismelor de suprafata - cateva zeci de secunde;
- particularitati ale geologiei locale care pot pune unele probleme
(versanti abrupti cu rostogoliri de roci, alunecari de teren, baraje in vacinatate sau amonte de localitate, terenuri nisipoase sau loessoide, unde pot avea loc
lichefieri sau prabusiri, etc).
- faptul ca structurile noi sunt calculate sa reziste la seisme;
- tipul constructiei scolare (in cadre, in zidarie, tip nou, tip
vechi, inaltimea sa), faptul ca in mod normal apar unele oscilatii mai mari daca structura este tip flexibil, faptul ca unii pereti se pot fisura fara a prezenta pericol
imediat;
- locurile din cladiri si din imprejurimi, unde exista pericolul de
a cadea parapete, cornise, cosuri de fum, dulapuri, rafturi de carti, materiale didactice si care trebuie evitate in cazul evacuarii organizate sau trecerii ulterioare pe
langa ele;
- locurile organizate special pentru evacuarea organizata in cazuri
deosebite;
-locurile sau laboratoarele unde pot izbucni incendii care trebuie
evitate in perioada critica; totdata trebuie participat la stingerea incendiilor mici si evacuarea unor materiale dupa cutremur, in mod organizat, sub conducerea cadrelor
didactice;
- faptul ca omul simte vibratiile date de cladire la cutremur si
acestea il pot impiedica sa actioneze si sa se deplaseze liber in mod sigur, ii creaza o stare de neliniste, uneori frica. Din aceste motive, cat si din cele privind
pericolele de accidente, de unele corpuri in cadere, este recomandabila ramanerea in cladire si evitarea lovirii de catre elementele nestructurale in cadere (ornamente,
dulapuri zvelte, lampi, material didactic) prin adapostirea sub mese solide, banci, grinzi, etc.
- faptul ca in cazul unor cladiri parter evacuarea colectiva in
timpul cutremurului poate fi posibila (cu evitarea zonelor cu cosuri de fum), dar trebuie sa se bazeze pe un plan anterior stabilit si pe exercitii colective numai in
cazul unui pericol iminent (incendiu, avarii grave constatate etc.);
- faptul ca in cazul cladirilor etajate evacuarea colectiva pe scari
in timpul cutremurului poate pune probleme dificile de aglomerare si caderi, mai grave decat insasi efectele directe ale cutremurului. In practica, desi copiii si
adolescentii au viteze de deplasare mai mari chiar sub efectul oscialtiilor (0.3-0.5 m/s sau 2 trepte pe secunda in cazul scarilor) coborarea va coincide cu oscilatiile
cele mai puternice, in conditiile in care scarile sunt elementul constructiv cel mai periculos al cladirilor de orice fel. Evacuarea colectiva trebuie avuta in vedere
numai dupa terminarea oscilatiilor, ca actiune organizata, in cazul in care cladirea prezinta avarii ce ar necesita analizarea de catre specialisti si se va face conform
unui plan dinainte stabilit;
- acordarea primului ajutor eventualilor raniti de unele obiecte in
cadere, intamplator sau in alte conditii, celor speriati de oscilatii etc. in liniste si fara panica; gasirea locului de amplasare a dulapurilor cu materiale sanitare in
clasa si scoala;
- modul de comportare in cazul cutremurului in timpul serii sau in
cazul intreruperii curentului electric;
- cunoasterea drumului de evacuare post-seimica in siguranta spre
iesire;
Toate aceste informatii, cunostinte si deprinderi pot fi cuplate cu
predarea altor cunostinte de specialitate dupa cum urmeaza:
- problemele de seismologie, la geografie si stiintele naturii;
- problemele de constructii si oscialtii, la fizica si alte materii
cu caracter tehnic;
- problemele de protectie contra incendiilor, la fizica, chimie
etc.;
-problemele privind efectele oscialtiilor seismice asupra corpului
omenesc si comportarii la cutremur, ajutor in caz de ranire, la obiectele: biologie, anatomie, psihologie etc.;
- problemele de comportare colectiva, la psihologie, dirigentie,
stiinte sociale etc.;
In afara de acestea, mai pot fi folosite activitatile de aparare
civila, dirigentie, cercuri tehnico-stiintifice si aplicative, cercuri sportive si turistice, dupa un plan unitar coordonat la nivel de scoala, in care sa se includa
transmiterea de cunostinte si exercitii practice periodice. Scolile profesionale si liceele cu profil tehnic, inclusiv cele din domeniul constructiilor, pot lega mai
strans predarea acestor aspecte de materia deja existenta in programele analitice in mod treptat si cu mult tact pedagogic.
Ca metode atractive mai pot fi intrebuintate diapozitive, planse, filme documentare, expuneri ale unor specialisti
initiati, indicarea unor lecturi, intocmirea de compuneri sau referate, observatii comune ale unor elemente ce prezinta pericol de cadere la cutremur in scoala,
fotomontaje, distribuirea de pliante cu recomandari utile etc.
Avand in vedere ca o corelare cu programele scolare presupune o
activitate de durata, pentru initierea acestor actiuni se poate considera ca minimala
expunerea in fiecare nou an de studiu a regulilor de baza
de autoprotectie, cu exemplificarea actiunii in clasa, in cadrul orelor de aparare civila.
|
5. RECOMANDARI
PENTRU INTOCMIREA UNUI PLAN DE ACTIVITATI BAZAT PE REGULILE DE BAZA DE PROTECTIE SI PREGATIRE ANTISEIMICA
|
5.1. GENERALITATI |
Recomandarile au un caracter orientativ, dat fiind faptul ca
diferitele unitati industriale,de invatamant, locuinte etc. prezinta o varietate de situatii.
Experienta a demonstrat insa ca este mai bine sa existe un plan
decat nici unul si ca pe baza acestuia se poate lua mai usor initiativa unor masuri anticipate de reducere a hazardurilor seismice precum si masurile cerute de anumite
situatii concrete in faza de urgenta a impactului seismic.
Prin urmare, se exemplifica cateva domenii de activitate,
justificate din punct de vedere strict formal si legal; un astfel de plan trebuie sa corespunda si legislatiei de aparare civila si antidezastru, unor ordonante si
decrete, precum si altor acte normative specifice.
Persoanele cu functii de conducere si administrative trebuie sa se
informeze din timp despre reglementarile legale existente, din care rezulta responsabilitati in privinta modului in care s-au respectat cerintele de protectie antiseimica
din subordine; aceste responsabilitati sunt in atentia organelor in drept mai ales cand se produc dezastre, la un cutremur puternic.
|
5.2. ASPECTE PRIVIND PLANIFICAREA
ACTIVITATILOR |
Necesitatea unui plan de activitati antiseimice specifice scolilor,
liceelor sau universitatilor se bazeaza pe urmatoarele ipoteze:
- un cutremur puternic care poate surveni pe durata programului
scolar zilnic poate produce efectele cele mai defavorabile pentru siguranta elevilor si cadrelor didactice;
- cutremurul poate produce un lant de efecte negative in localitate,
in zona invecinata si direct sau indirect in unitatea de invatamant respectiva;
- serviciile de transport, comunicatii, salvare, pompieri, politie
si interventii pot fi afectate sau supraaglomerate si nu vor putea interveni imediat;
- masa formata din elevi/studenti, cadre didactice si personal
tehnico-administrativ sa fie capabila sa se autoprotejeze si sa aiba grija de elevi pana cand va fi disponibil ajutor din localitate sau din alta zona sau se va clarifica
situatia efectelor cutremurului;
- fara un plan anticipat nu este posibila actiunea ordonata in
conditii de impact seismic si protectia in unitatea scolara respectiva, efectele putand deveni dezastre seismice;
Planul trebuie intocmit pornind de la realitatile concrete ale
unitatii scolare respective, de catre un colectiv operativ, cu sprijinul comitetului de parinti si al specialistilor, al organelor administratiei locale.
Colectivul operativ poate fi in principiu constituit din director,
adjuncti, cadre didactice cu experienta in actiuni organizatorice, responsabili cu Crucea Rosie sau medicul, sora medicala, administratorul, unele cadre tehnice,
secretarul unitatii de invatamant, reprezentanti activi ai parintilor, elevi din clasele mari.
|
5. 3. CONTINUTUL PLANULUI DE ACTIVITATI |
In conformitate cu experienta de pe plan mondial si din tara
noastra, apar drept necesare urmatoarele activitati care pot contribui la protectia si pregatirea antiseismica;
- identificarea hazardurilor seismice si a masurilor de eliminare,
reducere sau esalonare pe lista de asteptare;
- exercitiile de protectie antiseimica;
- planul de raspuns in caz de cutremur;
- educatia antiseimica si programele de instruire practica;
-planul de revenire la normal dupa cutremur si eventuala utilizare a
unitatii pentru cazare temporara a elevilor sau sinistratilor;
- aparatura, echipamente si materiale necesare.
Rolul planului de activitati nu este de a suplini angajarea unor
specialisti pentru indrumare si expertiza, ci de a accentua contributia colectivului din unitatea de invatamant respectiva pentru constientizarea necesitatii si
posibilitatii reducerii hazardurilor seismice prin actiuni continue de educatie si protectie antiseimica.
|
5.4. HAZARDURI SEISMICE |
Pentru a oferi un tablou logic colectivului operativ, se va
exemplifica amploarea hazardului seismic si succesiunea cauzala a efectelor posibile in caz de cutremur in localitatea, cartierul, zona si unitatea de invatamant de care
raspunde, in functie de urmatoarele elemente:
- seismicitatea (gradul seismic din harta de zonare si alte
caracteristici);
- hazarduri (pericole) suplimentare, posibile datorita elementelor
de relief invecinate (versanti, vai, ape, etc);
- hazarduri (pericole) suplimentare, posibile datorita unor
constructii mari (baraje), si dotari industriale (triaje industriale, combinate chimice, centrale electrice, etc.) invecinate, trasee de linii electrice, canale si
conducte de gaze, petrol, etc.;
- hazarduri (pericole) suplimentare, posibile datorita lipsei de
rezistenta a structurii cladirii (ziduri, stalpi, grinzi) sau deteriorarii unor elemente nestructurale (cosuri de fum, clacane, ziduri despartitoare, geamuri mari, etc.);
- hazarduri (pericole) suplimentare, posibile datorita avarierii,
deplasarii sau rasturnarii la cutremur a unor instalatii si echipamente din interiorul cladirilor sau din incinte;
- hazarduri (pericole) suplimentare, posibile datorita unei reactii
de panica, evacuarii dezordonate si accidentarii in masa pe scari, pe coridoare inguste, in lipsa educatiei si antrenarii antiseimice, mai ales la unitati cu grad
deosebit de ocupare cu elevi si cateva schimburi;
- hazarduri (pericole) posibile la plecarea dupa seism a unor mase
mari de elevi in cartier si in localitate spre casa, in absenta parintilor si in prezenta unor posibile efecte de dezastru in localitate.
Dupa detalierea pe liste specifice, mentionand amplasamentele,
cladirile si clasele identificate, fiecare din aceste hazarduri (pericole) vor fi date spre analiza specialistilor sau colectivului operativ, pentru eliminare, reducere
sau esalonare pe listele de asteptare, in functie de complexitatea tehnica, posibilitatile locale si costul implicat.
Vor fi stabiliti responsabilii, metodele de studiu si interventie,
sursa de finantare si termenul propus.
|
5. 5. EXERCITII DE PROTECTIE ANTISEIMICA |
Deoarece in mod practic eliminarea sau reducerea tuturor
hazardurilor structurale si nestructurale consuma timp si fonduri, experienta internationala recomanda sa se efectueze de la bun inceput exercitii de protectie
antiseimica pentru reducerea riscului de ranire a persoanelor.
Procedura standard este
ghemuire culcat sub banca/masa, pe coate si genunchi, cu antebratele pe langa un perete rezistent, departe de geamuri.
Protectia se poate realiza si sub o grinda sau un toc de usa, daca exista siguranta privind
rezistenta acestora.
Exercitiile de evacuare post-seismica au in vedere eventualitatea
unui incendiu sau explozii de gaze datorita efectelor cutremurului.
Se urmareste evacuarea
ordonata si calma catre un amplasament dinainte cunoscut si sigur, fara linii electrice, conducte de gaze, ziduri invecinate, etc.
Evacuarea cladirilor poate avea loc numai dupa ce dispozitia de evacuare a fost data de persoanele desemnate de comitetul
operativ ca avand acest drept.
In cazul operatiunilor de salvare se pot avea in vedere si situatii
neasteptate, cum ar fi:
- intreruperea curentului electric;
- blocarea unor usi, gasirea altei iesiri;
- blocarea scarilor cu tencuieli, caramizi, placaje;
- procesarea unui soc seismic secundar pe durata evacuarii;
- existenta fumului pe coridor si pe scari;
- un anumit numar de elevi raniti, netransportabili;
- particularitati specifice fiecarui sezon.
|
5.6. PLANUL DE RASPUNS IN CAZ DE CUTREMUR |
Acest plan va cuprinde:
- schema subordonarii intre cei autorizati sa dea dispozitii in
etapa de urgenta;
- procedee utilizate pentru:
- evacuare
post-seismica (in ce conditii se ia decizia, ce trasee sunt utilizate, cum se evita aglomeratia, etc);
- siguranta
elevilor/studentilor, cadrelor didactice si personalului (cautarea si salvarea celor prinsi in ruine sau mobilier cazut, primul ajutor, inregistrarea efectelor seismice,
etc.);
- securitatea
cladirii (prevenirea si stingerea incendiilor, verificarea retelelor utilitare, evaluarea avariilor, etc.);
- surse independente de electricitate, apa, caldura;
- comunicatii in interior si exterior;
- lista actiunilor specifice care revin fiecaruia in timpul si
imediat dupa cutremur.
|
5.7 . EDUCATIA ANTISEISMICA SI PROGRAMELE DE
INSTRUIRE PRACTICA IN SCOLI |
In vederea educatiei antiseimice se va conveni cu fiecare cadru
didactic modul in care se vor integra in programa scolara a fiecarui obiect si an de studiu, cunostintele privind seismicitatea, efectele cutremurelor si protectia
antiseimica.
In privinta instruirii practice, se va pune accentul pe insusirea
procedeelor de protectie antiseimica individuala si de grup, in caz de evacuare ordonata, precum si pe constientizarea tipurilor de hazarduri (pericole) care trebuie
evitate, reduse sau eliminate, in mediul respectiv si cu o contributie proprie.
In acelasi sens vor fi utilizate prelegerile si exercitiile de
aparare civila si de prevenire a dezastrelor.
Prin planul de activitati se vor prevedea si actiuni de
verificare/repetare periodica trimestriala la varstele mai mici si semestriala la elevii de gimnaziu/liceu sau studenti.
|
5.8. PLANUL DE REVENIRE LA NORMAL DUPA CUTREMUR SI
EVENTUALA UTILIZARE A PENTRU CAZAREA TEMPORARA A ELEVILOR SI SINISTRATILOR |
Pornind de la efectele de dezastru potentiale in varianta (scenariul
de dezastru) cea mai dezavantajoasa , se vor stabili anticipat intr-un plan special:
- care este procedura reala de solicitare a sprijinului tehnic si
financiar pentru interventii de urgenta, care sunt organele locale/centrale si persoanele de legatura, cum se inregistreaza tipul si valoarea efectelor negative;
- cum se comensureaza avarierea unor spatii de invatamant in
procesul educativ;
- ce metode pedagogice sunt utilizate pentru ajutarea elevilor
afectati psihic de efectele seismice, spre a-si reveni la normal, la scoala si in familie;
- cum pot fi utilizate dotarile proprii pentru eventualitatea
cazarii temporare a unui grup de elevi sau sinistrati din vecinatate, daca la nivelul localitatii unitatea este inclusa intr-un plan de urgenta.
|
5.9. APARATURA, ECHIPAMENTE SI MATERIALE
NECESARE |
In vederea indeplinirii propriilor masuri de prevenire a efectelor
de dezastru sesimic, precum si eventualitatea contributiei unitatii de invatamant la efortul local de revenire la normal dupa cutremur, se vor identifica si cuantifica
necesarul de aparatura, echipamente si materiale consumabile necesare in diferite variante si se vor cauta sursele de finantare posibile oficiale sau unele sponsorizari,
etc.
In acest sens se pot mentiona:
- materiale si obiecte de interventie (lanterne, scule, etc.);
- radiouri cu tranzistori pentru receptionarea posturilor centrale
si locale;
- radiouri pe unde ultrascurte pentru legatura cu organe de salvare,
interventie si conducere locala;
- telefoane, radiotelefoane;
-materiale sanitare de prim ajutor, corturi, paturi, si alte piese
sau materiale de cazarmament si igienico-sanitare, daca unitatea este inclusa intr-un plan local de interventie post-seismica si cazare temporara;
- echipament de stocare, filtrare, purificare a apei si de
bucatarie(masini de gatit, vesela, etc.);
- alimente conservate, in stocuri pentru caz de urgenta;
Includerea unitatii scolare intr-un plan local de interventie si
ajutorare in caz de cutremur poate facilita dotarea cu cele necesare si progresul actiunilor proprii de educare si protectie antiseismica, cu sprijinul organelor locale
administrative si de aparare civila.
|
RASPUNSURI SCURTE LA INTREBARI FRECVENTE LEGATE DE CUTREMURE |
* Exista vreo schema temporala de
producere a cutremurelor?
Nu.
Cutremurele se produc oricand de-a lungul celor 24 de ore ale unei zile: atat ziua, cat si noaptea, atat dimineata cat si dupa amiaza.
* Exista vreo legatura intre vreme,
anotimp si cutremure?
Nu. Multi
cred ca unele cutremure au loc mai ales in anumite anotimpuri. De fapt, nu exista nici o corelatie intre vreme si cutremure, deoarece cutremurele se produc
mult sub zonele afectate de vreme.
* Exista o periodicitate a aparitiei unor cutremure din aceeasi zona? Care este distanta in
ani intre doua cutremure?
Nu. Mai
degraba se poate vorbi de anumite regularitati in aparitia cutremurelor dintr-o zona seismica. Distanta in timp intre doua cutremure succesive de magnitudini
comparabile, variaza foarte mult. De exemplu, cutremurele vrancene puternice din secolele 19 si 20 s-au produs in anii 1802, 1829, 1838, 1893, 1894, 1940,
1977, 1986. Din insiruirea acestor ani se observa, totodata, ca este gresita acea parere conform careia in Vrancea se produce un cutremur puternic (magnitudine
egala sau mai mare decat 7) la fiecare 30 de ani. Aceeasi concluzie este valabila si pentru cutremurele dinainte de anul 1800.
*Este adevarat ca numarul de cutremure creste cu apropierea de anul
2000?
Nu. Numarul
cutremurelor mari, de magnitudine peste 7, a ramas aproximativ constant de-a lungul timpului, crescand doar numarul cutremurelor mici cunoscute. Explicatia este
data de faptul ca in ultimii 20 de ani centrele seismologice din intreaga lume au putut localiza mult mai multe cutremure pe an decat in trecut, datorita cresterii
numarului de statii de inregistrare: in 1931 existau 350 statii seismice pe glob, spre deosebire de prezent cand sunt mai mult de 4000 statii fixe si un numar
nedefinit de statii mobile, temporare.
*Ce este o falie?
O falie este o zona ingusta de roca aflata intre doua blocuri,
care poate avea orice lungime, de la centimetri pana la mii de kilometri.
Falia este o fractura in crusta Pamantului, de-a lungul
careia rocile de pe o parte se pot deplasa fata de cele aflate pe cealalta parte. Majoritatea faliilor sunt rezultatul miscarilor repetate de-a lungul unei perioade mari
de timp.
*De cate tipuri sunt faliile?
Sunt trei tipuri principale de falii:
Falii normale – in care deplasarea pe planul de falie este
gravitationala;
Falii inverse – in care componenta verticala a deplasarii pe
planul de falie este in sens invers fata de sensul de actiune al gravitatiei;
Falii de decrosare – in care cele doua flancuri ale faliei se
deplaseaza orizontal unul fata de celalalt.
*Ce se intampla cu o falie in timpul unui
cutremur?
Majoritatea cutremurelor se produc pe falii. In timpul unui
cutremur, roca de pe o parte a faliei aluneca in raport cu cealalta. Suprafata faliei poate fi verticala, orizontala sau oblica in raport cu suprafata
Pamantului. Directia de alunecare difera si ea. In functie de tipul de alunecare pe falie cutremurele se impart in:
1.“Strike-slip” – cutremurele se produc pe un plan de falie
aproximativ vertical si roca de pe o parte aluneca orizontal pe langa cealalta.
2.“Dip-slip” – cutremurele se produc pe un plan de falie care face
un unghi diferit de zero cu suprafata pamantului, iar cele doua flancuri ale faliei se deplaseaza paralel cu directia de inclinare a faliei.
*Cum ne dam seama de existenta unei falii?
Uneori cutremurele produc ruperi la suprafata, de-a lungul faliei.
Alteori, cand cutremurele se produc la adancimi mai mari, planul de falie se determina prin metode speciale.
*Cum apare o falie la suprafata?
Ruperile de suprafata se produc, in timpul unui cutremur, pe
zonele mai slabe de la suprafata Pamantului, aflate in prelungirea unei falii din interiorul Pamantului.
*Cum sunt prezentate cutremurele in mass-media?
Presa, televiziunea, radioul primesc informatiile de la
institutele de specialitate ( I.R.S.A. - Institutul Roman de Seismologie Aplicata; INCDFP – Institutul National pentru Fizica Pamantului – in cazul Romaniei) si le
transmit prompt, mai departe, catre populatie.
*Cate cutremure sunt raportate de centrele internationale
anual pe glob?
De exemplu NEIC (National Earthquake Information Center – SUA)
localizeaza circa 12000-14000 cutremure pe zi (cu magnitudini care sa permita localizarea, adica sa fie inregistrate de cel putin 2-3 statii). Se produc, in
medie, circa 18 cutremure cu magnitudinea intre 7 si 7,9 si unul cu magnitudinea mai mare sau egala cu 8 pe an .
*Cate cutremure se produc pe luna, pe zi, pe ora …?
Folosind datele din tabelul mantionat mai sus, constatam ca:
- se produc, in medie, aproximativ 80.000 de cutremure pe luna;
- se produc, in medie, aproximativ 2.600 pe zi;
- se produc, in medie, aproximativ 2 pe minut, deci, la
aproximativ 30 de secunde se produce un cutremur de pamant.
*Ce pagube produc cutremurele?
Casele afectate reprezinta 98% din pagubele produse de
cutremure. Restul pagubelor se produc la poduri, sosele, linii de tensiune, de cale ferata, terenuri, etc.
*Care este cel mai mare numar de oameni ucisi intr-un
cutremur?
Cutremurul din China din 1556 a ucis aproximativ 830.000 de
oameni.
*Ce marimi sunt folosite cel mai frecvent pentru caracterizarea
severitatii miscarii seismice?
- acceleratia maxima a solului, exprimata de cele mai
multe ori in procente din acceleratia datorata fortei gravitationale;
- intensitatea macroseismica.
*Ce este o harta cu izoseiste?
Este o harta care da intensitatea macroseismica in diferite
puncte. Punctele caracterizate de aceeasi intensitate pot fi unite prin izolinii pentru a da o reprezentare a variatiilor miscarilor pe suprafata care inconjoara
epicentrul unui cutremur.
*Cum putem masura miscarile pe care le simtim in timpul unui
cutremur?
Ceea ce simtim este foarte complex: miscari puternice, slabe, lente,
lungi, scurte, de leganare, de aruncare, de rotire, de rostogolire. Acestea nu pot fi descrise printr-un numar. Miscarea solului este descrisa de mai multe marimi:
deplasarea, viteza de oscilatie si acceleratia maxima ale particulelor solului, frecventa de oscilatie, durata miscarii.
*Care sunt cei mai importanti factori care determina ce simtim in
timpul unui cutremur?
1.Magnitudinea;
2.Distanta epicentrala (sau hipocentrala);
3.Conditiile locale de teren: anumite soluri pot sa amplifice
puternic anumite frecvente si sa atenueze sau chiar sa anuleze alte frecvente ale miscarilor seismice. Undele seismice se propaga cu viteze diferite in tipuri diferite de
roci. La trecerea de la roca de baza la sol “moale”, viteza undelor scade, dar amplitudinea lor creste. Un sol “moale” se va misca mai intens decat o roca tare, chiar
daca se afla la distante epicentrale egale.
*Care sunt factorii care se iau in considerare la asigurarea
impotriva cutremurelor?
·apropierea de zone seismic active;
·istoria seismica a zonei (frecventa de producere a cutremurelor, timpul trecut
de la producerea ultimului cutremur);
·tipul constructiei ce urmeaza a fi asigurata:tipul fundatiei, materialele
folosite, proiectul arhitectonic, calitatea lucrului efectuat;
·conditiile locale.
*Cum sunt inregistrate cutremurele?
Cutremurele sunt inregistrate de retele de statii seismice.
Fiecare statie seismica din retea masoara miscarea solului in locul in care ea este instalata.
*Ce este un seismograf ?
Seismografele sunt instrumente folosite pentru inregistrarea
miscarii solului in timpul unui cutremur.Acestea sunt instalate pe/in pamant, in locuri special amenajate pe glob.
*Ce sunt seismogramele?
Seismogramele sunt inregistrarile (pe hartie sau pe suport
magnetic) produse de seismografe. Pe axa x este timpul (secunde) si pe axa y este deplasarea solului (mm) sau viteza miscarii solului (mm/s). Intre doua cutremure, pe
seismograma se inregistreaza o linie dreapta, exceptie facand micile onduleuri produse de zgomotul local.
*Ce este un seismometru?
Seismometrul este partea interna a unui seismograf, senzorul,
care este, de obicei, un pendul sau o masa montata pe un arc.
*Cand a fost inventat primul instrument de masurat cutremure?
In 132 I.C., filozoful chinez Zhang Heng a inventat un
instrument ce avea la baza un pendul. Acest instrument putea simti cutremure mici, care nu erau percepute de oameni.
*Ce este magnitudinea moment, despre care se vorbeste atat in
prezent?
Momentul este o cantitate fizica proportionala cu marimea alunecarii
pe falie, inmultita cu aria suprafetei portiunii de falie pe care are loc alunecarea. Este legata de energia totala eliberata de un cutremur.
*Care este cantitatea de energie eliberata in timpul unui cutremur?
In tabelul urmator sunt prezentate cantitatile de trinitrotoluen
(TNT) necesare pentru a produce o explozie echivalenta unei magnitudini date:
|
Magnitudine |
Tone
de TNT
|
4,0 |
6 |
5,0 |
199 |
6,0 |
6.270 |
7,0 |
199.000 |
8,0 |
6.270.000 |
9,0 |
99.000.000 |
|
*Se schimba comportamentul animalelor inaintea unui cutremur?
Da. Cainii,
pisicile, serpii, caii, vitele, pestii, etc., se comporta ciudat inaintea unui cutremur. Dar acest comportament poate fi cauzat si de alti factori. De aceea este foarte
greu de stiut carui factor i se datoreaza comportamentul schimbat al animalelor.
*Apar anomalii inainte de un seism puternic?
Da. Apar anomalii ale emisiei de camp acustic infrasonic, ale curentilor magneto-telurici si a emisiei de radon. Sunt cunoscute in lume cutremure inainte de
care au fost detectate anomalii ale precursorilor seismici.
*Pot fi prevenite cutremurele?
Se poate micsora impactul unui cutremur asupra oamenilor
si constructiilor prin imbunatatirea structurilor, prin folosirea proiectarii antiseismice, prin aranjarea mai sigura a interiorului caselor si prin educarea populatiei.
*Care este diferenta intre o predictie si o prognoza a unui
cutremur?
Predictia unui cutremur implica determinarea unei date, a
unui loc si a unei magnitudini pentru un cutremur viitor. Prognoza asociaza o serie de probabilitati, un interval de timp si unul
de
magnitudine cu o regiune data.
*Pot fi cutremurele produse sau cauzate de om?
Exista cazuri cand activitatea umana a indus cutremure. Cauza a fost
injectia de fluide in foraje adanci, pentru recuperarea secundara a petrolului si folosirea acestora ca rezerve de apa. Majoritatea acestor cutremure au fost
minore. Cel mai mare s-a produs in 1967 in Colorado si a avut magnitudinea de 5,5. Acesta a fost urmat de o serie de alte cutremure mici. Barajele, lacurile de
acumulare, haldele gigantice de steril etc. pot cauza cutremure. Este vorba de ceea ce se cheama “seismicitate indusa”. Exploziile subterane foarte puternice
(nucleare) pot declansa cutremure in zone in care este deja acumulat stres tectonic, cu conditia ca exploziile sa aiba loc chiar in zonele tectonice respective.
*Cat de adanc se produc cutremurele?
Cutremurele se produc in crusta si in mantaua superioara, de la
suprafata si pana la 700 km adancime.
*Se deschide Pamantul in timpul cutremurelor, inghitind oameni,
animale si constructii?
Nu. Aparitia
crapaturilor si fisurilor de la suprafata Pamantului este un efect caracteristic cutremurelor. Dar majoritatea acestora sunt mici si putin adanci. Doar in cazul
cutremurelor foarte mari pot aparea schimbari ale nivelului si formei solului, putand rezulta fisuri mai mari, ce pot cauza distrugeri ale cladirilor, soselelor,
etc. Dar oamenii si casele nu sunt “inghititi” de Pamant. Faliile nu se deschid in timpul unui cutremur. Miscarile se produc de-a lungul planului de
falie si nu perpendicular pe el. In teren se pot vedea aceste deplasari, de-a lungul faliei.
*Ce hazarde sunt asociate cu producerea unui cutremur?
Hazardele cele mai intalnite sunt: miscare puternica a
solului, falierea de suprafata, lichefierea solului, alunecari si curgeri ale solului.
*Ce inseamna lichefierea solului in timpul unui cutremur?
Lichefierea terenului este procesul fizic de scadere a
tensiunilor interne si transformare a solului solid in unul vascos, sub actiunea undelor seismice de o anumita frecventa.
*Pot cutremurele sa produca vulcani?
Nu.
Cutremurele tectonice si vulcanii sunt procese geologice complet diferite. Cutremurele pot aparea insa in zone unde se pregateste, sau are loc o eruptie vulcanica,
aceste cutremure fiind insa produse de vulcan si nu cauzatoare de eruptie.
*Cum este reprezentata probabilitatea de depasire?
De exemplu: pe o harta a probabilitatilor sunt reprezentate
probabilitatile de producere a unei acceleratii maxime a solului mai mare de 0,2g in 50 de ani.
*Ce este acceleratia solului si ce este acceleratia maxima a
solului?
Matematic vorbind, acceleratia este rata de crestere sau de
scadere a vitezei sau cat de mult se schimba viteza in unitatea de timp. Acceleratia, la randul ei, poate sa nu fie constanta in timp, variind de la
o valoare mai mica la una mai mare si invers. Valoarea cea mai mare atinsa de acceleratie este acceleratia maxima. O particula a solului se va misca
neregulat in timpul unui cutremur. Aceasta miscare poate fi reprezentata in mai multe feluri: prin schimbarea pozitiei, a vitezei sau a acceleratiei ca
functie de timp. In proiectarea antiseismica sunt alese acceleratiile, deoarece in codurile de construire a cladirilor sunt date fortele (deci implicit
acceleratiile) orizontale pe care le poate suporta o cladire in timpul unui cutremur.
*Ce este % g?
De obicei, in seismologie, acceleratia se masoara in unitati
g, (unde g este acceleratia datorata gravitatii). De exemplu, o acceleratie de 335cm/s2=335/980=0,34g=34%g (g=980cm/s2).
*Care tari au cele mai multe si mai mari cutremure?
Aproximativ 75% din energia seismica este eliberata in Pacific, in
locul unde placa oceanica mai subtire intra sub crusta continentala mai groasa, de-a lungul zonelor de subductie. Aceasta banda de seismicitate are o lungime de
40.000 km si se intinde de la coastele vestice ale Americii de Sud si Centrale, America de Nord, Alaska, pana la Insulele Aleutine, Japonia, China, Filipine,
Indonezia si Australia. 15% din energia seismica este eliberata in locul unde se intalnesc placile Eurasiatica si Africana, banda de seismicitate intinzandu-se de la
Burma spre vest spre Himalaia si Caucaz pana in Marea Mediterana.
*Care este cel mai mare cutremur cunoscut?
Cel mai mare cutremur cunoscut este cel din Chile, din 22
mai 1960 cu magnitudinea moment egala cu 9,5 (circa 8,5-8,7 magnitudine Gutenberg-Richter). Cu magnitudini asemanatoare mai sunt si alte cutremure (vezi Anexa
1).
*Care este cel mai mare cutremur posibil?
In teorie scara magnitudinilor cutremurelor nu este limitata
superior sau inferior. In realitate, insa, marimea unui cutremur este limitata de tensiunile ce se pot acumula in roci pana la limita de rupere si, mai ales, de volumul
in care sunt acumulate tensiuni pana la limita de rupere.
*In timpul unui cutremur trebuie sa stam in dreptul usii?
Da, dar doar
daca locuiti in case mai vechi, de caramida. In casele moderne, zonele unde sunt amplasate usile nu sunt mai puternice decat alte parti ale casei. In plus,
usile se pot balansa si va pot lovi. In aceste case este mai sigura metoda prezentata mai sus, de adapostire sub o piesa de mobilier.
*Ce lucruri nu trebuie facute in timpul si dupa un cutremur?
- nu incercati sa porniti gazul, in cazul in care l-ati oprit dvs.
sau a fost oprit automat. Lasati compania de gaze sa o faca;
- nu folositi chibrituri, brichete, echipamente electrice, pana nu
sunteti siguri ca nu exista scurgeri de gaze;
- nu folositi telefoanele decat in caz de urgenta, pentru a nu
tine liniile ocupate in timp ce altii chiar au nevoie de ele;
- nu asteptati pompierii, medicii sau politia sa va ajute,
deoarece s-ar putea sa fie ocupati in alta parte.
|
CUVANT DE INCHEIERE |
Fara a avea pretentia ca Sistemul de Monitorizare
si Avertizare Seismica realizat de noi reprezinta cea mai buna solutie, scopul prezentarii de fata este doar acela de a atrage atentia ca putem evita intr-o anumita
masura distrugerile provocate de un cutremur.
Este de datoria noastra sa incercam acest lucru.
Pierderile datorate unei atitudini pasive sunt
inestimabile.
|
" triunghiul vietii " Recomandare !!! |
Va multumim pentru atentia acordata.
INSTITUTUL ROMAN DE SEISMOLOGIE APLICATA /
SC”FOTON 2000 SELF” SRL
|
|